الشيخ محمد علي الگرامي القمي
200
رساله توضيح المسائل (1390ش) (فارسى)
مستحبات و مكروهات سجده مسئله 1135 - در سجده چند چيز مستحب است : 1 - كسى كه ايستاده نماز مىخواند ، بعد از آنكه سر از ركوع برداشت و كاملًا ايستاد و كسى كه نشسته نماز مىخواند ، بعد از آنكه كاملًا نشست ، براى رفتن به سجده ، تكبير بگويد . 2 - موقعى كه مىخواهد به سجده برود ، مرد اوّل دستها را و زن اوّل زانوها را به زمين بگذارد . 3 - بينى را هم به چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد . 4 - در حال سجده انگشتان دست را بهم بچسباند و برابر گوش بگذارد ، به طورى كه سر آنها رو به قبله باشد . 5 - در سجده بخصوص سجده دوّم هر ركعت دعا كند و از خداوند در مورد حوائج مادّى و معنوى دنيا و آخرتِ خود استمداد كند . و دعاهاى متنوّعى هم در اين مورد نقل شده است . از جمله اين دعا كه مربوط به رزق و روزى اعمّ از مادّى و معنوى است : « يا خَيْرَ الْمَسْئوُلينَ وَ يا خَيْرَ الْمُعْطينَ ارْزُقْني وَ ارْزُقْ عيالي مِنْ فَضْلِكَ فَانَّكَ ذُوالْفَضْلِ الْعَظِيمِ » . يعنى : اى بهترين كسى كه از او سؤال مىكنند و اى بهترين عطا كنندگان ! به من و عيال من از فضل خودت رزق و روزى برسان ، پس به درستى كه تو داراى فضل بزرگى هستى . در روايت آمده است كه نزديكترين وقتِ بنده به خداوند ، هنگام سجده است . پس هر مشكلى ( حتّى مشكلات كوچك ) را همانگاه از خداوند بخواهد . و مستحب است كه اگر امر مهمّ معنوى يا مادّى دارد ، خداوند را به حقّ حبيبش محمّد ( ص ) بخواند . 6 - بعد از سجده بر ران بنشيند و روى پاى راست را بر كف پاى چپ بگذارد . 7 - بعد از هر سجده وقتى نشست و بدنش آرام گرفت ، تكبير بگويد . 8 - بعد از سجده اوّل بدنش كه آرام گرفت ، « استغفراللّه ربّي و اتوبُ اليه » بگويد . 9 - سجده را طول بدهد ، و در موقع نشستن ، دستها را روى رانها بگذارد . 10 - براى رفتن به سجده دوّم ، در حال آرامى بدن « اللّه اكبر » بگويد . 11 - در سجدهها صلوات بفرستد ، بخصوص اگر بخواهد دعا بكند . 12 - در موقع بلند شدن ، مرد اوّل زانوها و زن اوّل دستها را از زمين بردارد . 13 - پيش از شروع در ذكر ، اين دعا را بخواند : « اللّهُمَّ لَكَ سَجَدْتُ وَ بِكَ آمَنْتُ وَ لَكَ اسْلَمْتُ وَ عَلَيْكَ تَوَكّلْتُ وَ انْتَ رَبّي سَجَدَ وَجْهي لِلَّذي خَلَقَهُ وَ شَقَّ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ